Konferencia
Az NPK-Nyelvtudásért konferencia előadásai és az összefoglaló kutatási jelentés elérhető
2019. május 29-én, a Nemzeti Pedagógus Kar Idegen nyelvi tagozata és a Nyelvtudásért Egyesület közös szakmai konferenciát tartott „Az iskolai nyelvoktatás következő tíz éve” címmel a Tündérpalota Dísztermében.
A konferencián elsődlegesen érintett három fő oktatáspolitikai kérdése:
1. A 2020-tól életbe lépő a felsőoktatási tanulmányok megkezdéséhez előírt B2-es nyelvvizsga-követelmény várható hatása az esélyegyenlőségre és a felsőoktatási intézményrendszerre.
2. Az iskolai nyelvoktatás számára elérhető tankönyvek választékának további jelentős szűkítésének hatása az iskolai nyelvoktatásban.
3. A középiskolai tanulók nyelvtudásának javítását célzó kétszer kéthetes külföldi nyelvtanfolyamok program szakmai megalapozottságának és - az oktatás egészét tekintve - költséghatékonyságának kérdése.
Kiemelten fontosnak tartottuk, hogy az eszmecserén egyaránt hangot kapjon a gyakorló nyelvtanárok, a tanárképző és nyelvvizsgáztatási szakemberek véleménye mellett mind az oktatáspolitika alakítóinak, mind a közoktatás költségszerkezetét jól ismerő elemző szakemberek véleménye is, lehetőség legyen szakmai párbeszédre.
A konferenciát megelőzően online kutatást végeztünk, mely alapján a nyelvoktató szakmának az aktuális oktatáspolitikai lépésekről kialakított véleményét igyekeztük felmérni és ennek főbb eredményeit ismertetni a konferencián.
A konferenciát megelőző kutatás teljes riportja, valamint az elhangzott és a szervezőknek átadott előadások a címre kattintva letölthetők:
Nikolics Noémi előadása Az iskolai nyelvoktatás következő tíz éve címmel.
Rozgonyi Zoltán előadása 2020, felsőoktatás és nyelvvizsgák címmel.
Hermann Zoltán előadása Közgazdaságtani szempontok a középiskolai nyelvoktatás reformjához címmel.
dr. Öveges Enikő és dr. Kálmán Csaba előadása Középiskolai nyelvtanárok véleménye, gondolatai: egy kérdőíves felmérés főbb eredményeinek áttekintése címmel.
A konferenciát megelőző kutatás teljes riportja Az iskolai nyelvoktatás következő 10 éve: vélemények a hazai nyelvoktatás három, a nyelvoktatásra jelentős hatással bíró intézkedéséről címmel.
*******************************************************
Az iskolai nyelvoktatás következő 10 éve
2019 tavaszára egy sor oktatáspolitikai súlyú lépés került a nyilvánosság elé. Bár vannak köztük olyan elemek melyekről nehéz megítélni, hogy tényként vagy tervezetként tekintsünk-e rájuk, egy biztos, a következő 10 évre alapjaiban fogják meghatározni az iskolai nyelvoktatás sorsát Magyarországon.
Elodázhatatlanná vált, hogy a nyelvoktató szakma feltegye magának a kérdést: mit gondol a bejelentett, részben már megvalósulás alatt álló intézkedésekről. Átgondolt, higgadt, szakértő elemzéssel tegye mérlegre azok irányát, jelentőségét, szakmai hitelességét, realitását. Az intézkedések mely elemei segítik a valódi hosszú távú pozitív változást, melyek gátolják, melyek mögött látható szakmai átgondoltság, melyek tanúskodnak annak fájó hiányáról.
Ezen kérdések megvitatására, a Nemzeti Pedagógus Kar Idegen nyelvi tagozata és a Nyelvtudásért Egyesület közös szakmai konferenciát szervez 2019. május 29-én, szerdán, „Az iskolai nyelvoktatás következő tíz éve” címmel a Tündérpalota Dísztermében.
A konferenciát megelőzően online kutatást végzünk, mely alapján a nyelvoktató szakmának az aktuális oktatáspolitikai lépésekről kialakított véleményét is reprezentatívan tudjuk bemutatni a rendezvényen.
A kérdőív kitöltése önkéntes és anonim, a kitöltők között értékes tanári könyvcsomagokat és konferenciabelépőt sorsolunk ki, bíztatunk minden gyakorló középiskolai nyelvtanárt a kitöltésre:
https://tinyurl.com/kovetkezo10evfelmeres
A konferencia címe: Az iskolai nyelvoktatás következő 10 éve
Időpontja: 2019. május 29. szerda, 09:30-15:00
Helyszíne: Tündérpalota Díszterem (1085 Budapest, Könyves Kálmán körút 40.)
A konferencián elsődlegesen érintett három fő oktatáspolitikai kérdése:
1. A 2020-tól életbe lépő a felsőoktatási tanulmányok megkezdéséhez előírt B2-es nyelvvizsga-követelmény várható hatása az esélyegyenlőségre és a felsőoktatási intézményrendszerre.
2. Az iskolai nyelvoktatás számára elérhető tankönyvek választékának további jelentős szűkítésének hatása az iskolai nyelvoktatásban.
3. A középiskolai tanulók nyelvtudásának javítását célzó kétszer kéthetes külföldi nyelvtanfolyamok program szakmai megalapozottságának és - az oktatás egészét tekintve - költséghatékonyságának kérdése.
Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy az eszmecserén egyaránt hangot kapjon a gyakorló nyelvtanárok, a tanárképző és nyelvvizsgáztatási szakemberek véleménye mellett mind az oktatáspolitika alakítóinak, mind a közoktatás költségszerkezetét jól ismerő elemző szakemberek véleménye is, lehetőség legyen szakmai párbeszédre.
Előadók:
Nikolics Noémi, NPK Idegen nyelvi tagozat, elnök
Borosán Beáta, EMMI Főosztályvezető, Köznevelési és Szakképzési Főosztály
dr. Öveges Enikő, adjunktus, ELTE és a Nemzeti Alaptanterv összeállításáért felelős szakértői csoport tagja
dr. Kálmán Csaba, adjunktus, ELTE
Hermann Zoltán, Tudományos munkatárs, MTA Közgazdaság-Tudományi Intézet
Rozgonyi Zoltán, Nyelvtudásért Egyesület, elnök
A konferenciaregisztráció hamarosan indul a Nemzeti Pedagógus Kar oldalán, erről és a végleges programról hamarosan hírt adunk.
*******************************************************
Élményközpontú, tevékenységalapú, kooperatív...
Az új NAT tervezete: célok és realitások
Szakmai fórum az új NAT tervezetéről, beszélgetés a kidolgozásban részt vevő szakértőkkel
Míg az elmúlt év legnagyobb horderejű „szakmai” híre a nyelvvizsgadíjak visszatérítésének elindulása volt, addig az utóbbi pár hét újra ráirányította a figyelmet a közoktatásban zajló idegennyelv-oktatás problémáira. Az új NAT tervezetének közzététele után nem sokkal kormányrendelet jelent meg a „magyarok idegennyelv-tudásának javításáról”, majd egy hétre rá a már lassan egy éve titkosan kezelt iskolai nyelvtanítási kutatás összefoglalóját tette közzé az EMMI.
A Nyelvtudásért Egyesület szakmai fórumsorozatot indít az új fejlemények, elképzelések és szakmai anyagok megvitatására. Első eseményként az új NAT nyelvoktatásra vonatkozó pontjait vesszük górcső alá. A tervezet kidolgozásában résztvevő szakértők vitaindítója után gyakorló tanárok, munkaközösség-vezetők és tanárképzők hozzászólásai, kérdésfelvetések következnek
A szakmai fórum időpontja és helye:
2018 október 15, hétfő 15:00-17:30
Villányi úti konferenciaközpont
(1114 Budapest, Villányi út 11-13.)
A vitaindító összefoglalókat
Dr. Öveges Enikő (ELTE BTK Angol Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék)
Trentinné Dr. Benkő Éva (ELTE TÓK Idegen Nyelvi és Irodalmi Tanszék)
tartják.
Résztvevők: általános- és középiskolai vezetőtanárok, szaktanácsadók és tanárképzők.
A Nyelvtudásért Egyesület szakmai fórumsorozatának rendezvényein a részvétel ingyenes, de a korlátozott létszám miatt regisztrációhoz kötött. Részvételi szándékát ezen a linken tudja jelezni legkésőbb október 10-ig, illetve a részvételi keret erejéig.
A konferencia-meghívó pdf-ben ITT tölthető le.
A NAT teljes tervezete ITT érhető el.
A NAT tervezet idegennyelvre vonatkozó fejezete ITT tölthető le.
További kérdés esetén kérjük keresse az Egyesület irodavezetőjét, Pötörke Krisztinát: titkarsag@nyelvtudasert.hu
*******************************************************
Mi a baj az iskolai nyelvoktatással?
Tényfeltáró konferencia az általános és középiskolai idegennyelv-oktatás problémáiról és a felvételihez kötelező nyelvvizsga bevezetésének hatásairól
A Nyelvtudásért Egyesület március 5-i konferenciáján nyelvtanárok, nyelvvizsgáztatási szakemberek, oktatási és oktatáspolitikai szakértők, valamint tanárképző szakemberek vettek részt. A szakmai rendezvény célja annak kiderítése volt, hogy milyen lehetséges okai lehetnek a hazai általános- és középiskolai nyelvoktatás jelentős részében tapasztalható alacsony hatékonyságnak; mi az oka annak, hogy sok diák a megfelelő óraszámban történő általános- és középiskolai nyelvtanulás ellenére sem jut el a B2-es nyelvi szintig egyetlen idegen nyelvből sem a közoktatásban elvégzett tanulmányai során. A konferencia kitűzött célja volt, hogy az általánosító és gyakran felületes vélelmeken túllépve, tudományos igényességgel tárja fel, milyen mélyebb okok magyarázhatják a nyelvoktatás gyakran intézményenként is drasztikusan eltérő eredményességét vagy eredménytelenségét. Mindezek a továbbiakban megalapozott cselekvési tervek kidolgozásának alapjául szolgálhatnak az oktatáspolitika és a döntéshozók számára.
A konferencián közel 250 fő vett részt, az érdeklődést jelzi, hogy emellett délelőtt 300-an, délután már több mint 600-an követték az eseményeket élőben online is. Az előadások felvételei az alábbi linkeken elérhetők. A konferencia összefoglaló tanulmánykötete várhatóan április végén jelenik meg.
A konferencia részletes ismertetője itt található.
A konferencia programja itt tekinthető meg.
A konferencia anyagából készült
tanulmánykötet itt letölthető.
A konferencián előadásairól, plenáris üléseiről készült videók:
"Mi a baj az iskolai nyelvoktatással?"
konferencia-megnyitó
Rozgonyi Zoltán, Nyelvtudásért Egyesület
"Te mit gondolsz a nyelvoktatásról?"
Kuti Zsuzsa beszámolója
a kérdőíves kutatásról
"A jelen nyelvoktatásunk számokban"
Dr. Öveges Enikő előadása
"Mi akadályozza a nyelvtanulókat?"
Dr. Dóczi Brigitta előadása
"Mi akadályozza a nyelvtanárokat?"
Dr. Einhorn Ágnes előadása
"A nyelvtanárképzés dilemmái"
Enyedi Ágnes előadása
"Mit tudunk a nyelvtanulásról
a közoktatásban?"
Dr. Nikolov Marianne előadása
Kerekasztal beszélgetés
A konferencia összegzése
a szekcióüléseket követően
A konferencia támogatói
Főtámogatók
Corvinus Nyelvvizsgaközpont Euroexam Vizsgaközpont
Támogatók
Oxford University Press Hueber Kiadó Klett Kiadó
International House Nyelviskola
és Tanárképző Központ
Nemzeti Pedagógus Kar - Idegen Nyelv Tagozat